Evropski avtomobilski proizvajalci pred novo vojno za čipe

Posel Forbes Slovenija 18. oktobra, 2025 11.56
featured image

Peking je po nizozemskem vladnem prevzemu nadzora v Nexperii ustavil izvoz čipov podjetja. Evropski avtomobilski proizvajalci opozarjajo, da bi to lahko v nekaj tednih ohromilo proizvodnjo vozil na stari celini.

18. oktobra, 2025 11.56

Evropski proizvajalci avtomobilov se pripravljajo na oster boj za dobavo čipov, potem ko je nizozemska vlada začasno prevzela nadzor nad proizvajalcem čipov Nexperia s sedežem v Nijmegenu, hčerinske družbe kitajskega Wingtecha, poroča Financial Times. Nexperia je ključni evropski dobavitelj čipov, ki so nepogrešljivi za elektronske sisteme v vozilih.

Peking se je namreč po vladnem prevzemu nadzora odločil, da prekine Nexperijine dobave v tujino. Nizozemsko podjetje sicer izdeluje polprevodniške rezine v Nemčiji in Združenem kraljestvu, vendar čipe pošiljajo na Kitajsko za pakiranje in testiranje. Nexperia iz Kitajske nato izvozi približno 80 odstotkov čipov.

V Združenju evropskih proizvajalcev avtomobilov (ACEA) so navedli, da so “globoko zaskrbljeni zaradi morebitnih znatnih motenj v evropski proizvodnji vozil, če prekinitve dobave čipov Nexperia ne bo mogoče takoj odpraviti”.

Opozorili so, da bodo zaloge čipov Nexperia v nekaj tednih pošle, kar ogroža nadaljevanje proizvodnje. Obe državi so pozvali k hitrim in pragmatičnim rešitvam.

Avtodobavitelji že iščejo rešitve

Proizvajalci avtomobilov in njihovi dobavitelji medtem ocenjujejo svojo izpostavljenost podjetju Nexperia in iščejo rešitve. Zaposleni v enem od evropskih avtomobilskih proizvajalcev je za FT povedal, da so se s temi razmerami vrnili v pandemsko leto 2021, ko so doživeli krizo polprevodnikov.

Po tej krizi so podjetja nekoliko diverzificirala svoje dobavne verige, a ranljivosti ostajajo. Komponente, ki jih na primer izdeluje Nexperia, so na voljo takoj, proizvodnja drugih pa lahko traja več mesecev, pravijo predstavniki industrije. “To bo vojna med proizvajalci avtomobilov,” je za FT dejal drug zaposleni.

Volkswagen ID.3
V Volkswagnu so že ustanovili delovno skupino za reševanje morebitne krize s čipi (Foto: PROFIMEDIA)

Volkswagen je po poročanju medija že ustanovil delovno skupino za reševanje razmer, čeprav je sporočil, da proizvodnja “ni bila prizadeta”. Stellantis in BMW sta sporočila, da sodelujeta z dobavitelji pri oceni morebitnih tveganj pri dobavi. Tudi Bosch je navedel, da je v stiku s podjetjem Nexperia ter z drugimi dobavitelji in strankami in da se prilagaja razmeram na trgu.

Peking: Kriv je pritisk Američanov

Nizozemska vlada je začasni nadzor nad upravljanjem podjetja Nexperia prevzela, potem ko so ZDA 30. septembra sporočile, da bodo ameriške izvozne omejitve čipov, ki veljajo za kitajski Wingtech, veljale tudi za njegovo nizozemsko družbo. Nizozemske oblasti so se pri prevzemu začasnega nadzora v Nexperii sklicevale na tveganja za nacionalno in evropsko varnost, ki “izhajajo iz resnih pomislekov o upravljanju”.

V začetku meseca je amsterdamsko sodišče s položaja glavnega izvršnega direktorja Nexperie odstranilo Kitajca Džang Šuedženg, ki je tudi največji delničar družbe. Američani so v preteklosti namreč že dejali, da je “dejstvo, da je glavni izvršni direktor podjetja še vedno isti kitajski lastnik, problematično,” izhaja iz zapisnika sestanka med predstavniki nizozemskega zunanjega ministrstva in ameriškega urada za mednarodno varnost in neširjenje orožja.

Tiskovna predstavnica kitajskega ministrstva za trgovino He Jongčian je za nastalo situacijo okrivila pritisk Washingtona, zaradi česar je bil Peking prisiljen v protiukrepe, še poroča FT. “Upamo, da bo nizozemska stran delovala neodvisno in avtonomno,” je dejala.